

Machiel Oskam
Partner & strateegBij Online Department zijn we gespecialiseerd in complexe vraagstukken die iedereen in Nederland raken. zoals de digitale transformatie van de energiesector. Netbeheerders, waterbedrijven, aannemers en toeleveranciers moeten digitaliseren en beter samenwerken om de energietransitie mogelijk te maken en te versnellen.
Waarom is dat nu nodig?
Er is sprake van een file op het elektriciteitsnet, de zogeheten netcongestie. In sommige delen van Nederland mogen eigenaren hun elektrische auto op bepaalde tijden niet meer opladen én er staan duizenden bedrijven op de wachtlijst voor een stroomaansluiting.
Dit schaadt de economie, elke seconde, elk uur, elke dag dat we niet innoveren en meer capaciteit creëren. Tel daarbij op dat er saamhorigheid mist, er een flink tekort is aan technisch personeel én dat er veel verouderde IT-systemen worden gebruikt. Het probleem is urgent en we zijn nog niet te laat om de achterstand in te halen.
Digitale transformatie
Digitale applicaties en systemen worden in de energiesector steeds meer ingezet om de werkzaamheden voor vakmensen te vereenvoudigen en mensen, organisaties en afdelingen te verbinden. De digitale transformatie rondom energie en duurzaamheid is eigenlijk nog maar net begonnen, zo zien we in de praktijk. Als we samen de energietransitie willen versnellen is er werk aan de winkel.
We zien daarbij de volgende 3 thema’s als deel van de oplossing:
-
Gebruiker centraal zetten
Door de mensen die dagelijks werken aan de uitvoering van infraprojecten centraal te zetten bij de ontwikkeling van een app of software applicatie, ontstaan er digitale producten die menselijker en gebruiksvriendelijk zijn en daarmee ook laagdrempelig in gebruik. Het verlaagt de weerstand bij medewerkers om over te stappen op een andere werkwijze. Het resultaat is een hogere adoptie en meer efficiënte bij de uitvoering van werkzaamheden.
Betrokkenheid van de vakmensen blijkt de succesfactor. Door gebruikers al vroeg in het proces te betrekken, zorgen we voor een hogere acceptatie van het nieuwe digitale producten en services.
-
Bestaande werkprocessen digitaliseren
Samen met de netbeheerders, aannemers en andere betrokken partijen ontwikkelen en optimaliseren we bestaande werkprocessen, door deze te onderzoeken, te (her)ontwerpen en gebruiksvriendelijk te ontsluiten via digitale applicaties. Daarmee besparen we tijd en geld, verlagen we de foutmarge bij de planning en uitvoering van infraprojecten en borgen we de kwaliteit van de uitvoering.
Het resultaat staat centraal: de vakmensen in de sector de juiste digitale tools bieden waarmee ze sneller, effectiever en prettiger hun werk kunnen doen. Products that perform, experiences that matter. -
Slim en efficiënt samenwerken
Tot slot is het van belang om de samenwerking tussen alle partijen te faciliteren en vanuit een gemeenschappelijk belang te werken aan de benodigde innovaties, bijvoorbeeld door co-creatieve methodes in te zetten. We moeten mensen en afdelingen verbinden, binnen en buiten de organisaties, om vooruit te kunnen komen. Enerzijds door het uitwisselen van data en informatie binnen de hele sector en anderzijds door samen te komen in pressure cookers, design sprints, hackathons en andere multidisciplinaire samenwerkingsvormen.
De afgelopen jaren hebben we ons in de samenwerking met opdrachtgevers zoals Stedin, Infradock, Enexis, Mijnaansluiting, Warmtefonds, ANWB Energie en EDSN verder gespecialiseerd in de kansen en obstakels die leven in de sector.
Ervaring in de energiesector
Met onze ervaring in de sector, voor een groot deel opgedaan door de intensieve samenwerking met opdrachtgevers zoals Infradock, zien we veel mogelijkheden om, net als in de zorg, ook van betekenis te zijn in de sectoren infra, energie en duurzaamheid.
Thomas van der Knaap, oprichter en directeur van Infradock:
‘’Digitalisering is een van de sleutels van de energietransitie. Hiermee kunnen we overbodige handelingen, zoals informatie-uitwisseling via e-mail en Excel, automatiseren en de focus leggen op het efficiënter en sneller uitvoeren van infraprojecten.’’
In de volgende video’s laten we zien hoe we de visie en digitale strategie voor Mijnaansluiting, Energyzero en Infradock hebben vastgelegd voor alle belanghebbenden in het netwerk.
Video is een effectieve methode om complexe veranderingen eenvoudig uit te leggen. Voor deze partijen hebben we naast de strategie ook het UX/UI design van de apps en applicaties ontwikkeld.
Mijnaansluting – concept digitale visie en prototype voor het nieuwe platform
Energyzero – over de democratisering van ons energienetwerk
Infradock – visie op de huidige opdracht en het eerste product dat is gelanceerd.
Wil je meer informatie of samen een Design Sprint organiseren om een complex probleem aan te pakken? Een Design Sprint is een krachtige methode om in korte tijd, in samenwerking met alle partners en deelnemers, een technisch probleem op te lossen.
Neem dan contact op met Machiel.

Samen een complex probleem aanpakken met een Design Sprint?
Een Design Sprint is een krachtige methode om in korte tijd, in samenwerking met alle partners en deelnemers, een technisch probleem op te lossen.
Design Sprint organiseren