De veranderende rol van de product owner

UX times

De Lean Product Owner

Lean product owner
Door Dave de Lange, Director of UX @ Online Department

Veel product owners die ik de afgelopen tijd heb gesproken vertellen mij dat ze voornamelijk bezig zijn met het schrijven van userstories en orde scheppen in een overvolle backlog. Een belangrijke taak, maar is dat de juiste manier om een waardevol product te maken? Product ontwikkeling vereist naast tactische taken ook een sterk strategisch aspect en het splitsen van deze taken is niet per definitie een goed idee. Splitsen maakt het werk van de product owner in ieder geval een stuk minder efficiënt.

De PO rol zoals we die nu kennen komt voort uit Scrum. Als PO ben je verantwoordelijk voor “maximising the value of the product create.” Oftewel, je bent continue bezig om de afweging te maken tussen waarde en de tijd die nodig is om een specifieke feature te ontwikkelen. Dit is een voornamelijk tactische rol met als belangrijkste taken het managen van de backlog, opstellen van requirements en samenwerken met het development team.

Wat zijn tactische PO taken?

  • Het prioriteren en managen van de backlog
  • Het schrijven van user stories
  • Release planning
  • Aanwezig zijn bij Scrum meetings
  • De brug bouwen tussen de Scrum Master en het development team

We moeten niet vergeten dat Scrum slechts een development framework is en niet gaat over product management. Daarbij kijk je meer holistisch naar de product strategie en de roadmap. 


Wat zijn strategische PO taken?

  • Ontwikkelen van een product strategie
  • Managen van de product roadmap
  • Managen van de stakeholders
  • Tracken van product performance en financial forecast

Er is de afgelopen jaren veel geschreven over digitale productontwikkeling. Lean Startup is inmiddels niet alleen voor startende ondernemers de way to go, ook grote organisaties omarmen het gedachtegoed. Waar Scrum lang het toverwoord is geweest beseffen steeds meer organisaties dat dit slechts een framework is. De wil om te leren is belangrijker dan willen produceren van zoveel mogelijk features. En waar je vroeger met een klein team nog alles zelf deed zijn veel zaken zo specialistisch geworden dat het aantal rollen dat zich bezighoudt met productontwikkeling is toegenomen.

The mission of product management is to find and help build the right product.

Itamar Gilad

En zo verandert ook de rol van de PO. Met alle verantwoordelijkheden die daarbij komen kijken praten we liever niet meer over PO’s maar over product managers.

Als product manager heb je continue focus op:

  • Data, bepalen en meten van de metrics
  • Teamprestaties én continu leren (door te valideren)
  • Experimenteren: build, measure, learn
  • Ideeën prioriteren op basis van  impact / effort en data
  • Business model

Het is heel gemakkelijk om als PO te verdrinken in tactische en operationele taken. Overal waar ik binnen kom heb ik onverminderd te maken met een backlog waar het team gemakklijk een jaar druk mee kan zijn. De enige manier om hier weer grip op te krijgen is uitzoomen. Het maken van een roadmap, gekoppeld aan de strategische doelstellingen van een organisatie geeft je als PO super powers. Je zult zien dat het prioriteren van stories vele malen makkelijk wordt wanneer iedereen weet waar we met zijn allen naartoe varen. Veel tactische taken kunnen uitstekend worden belegd bij andere teamleden. Alleen zo houd je als product owner tijd over om focus te houden op de team prestaties en hen te inspireren om te gaan experimenteren. Begin met leren. Go Lean!

Jouw gegevens worden niet gedeeld met derden en alleen gebruikt voor onze mailinglist.

Machiel Oskam

Machiel Oskam

UX Expert — E-Health

UX spreekuur

Maak een afspraak met mij om te sparren over jouw UX uitdagingen. Ik ben gespecialiseerd in digitale strategie voor de lange termijn waarbij een meer klantgerichte transitie in gang worden gezet. Ik word enthousiast van alles omtrent Human capital, e-learning en Saas software. Ik stuur je een email om een tijdstip in te plannen.

Contact

Haal meer uit je software en digitale business.

Neem contact met ons op over:

Beschikbaarheid UX expert teamUX design projectUX expert reviewIncompany training of workshop

Bedankt, je bericht is verstuurd!

Tamara neemt contact met je op.

Tamara

Algemene informatie


info@onlinedepartment.nl

Worskhops & Masterclasses


events@onlinedepartment.nl

MAASHAVEN ZUIDZIJDE 2

3081 AE ROTTERDAM

010 - 8911051 Plan Je Route

Algemene informatie


info@onlinedepartment.nl

Worskhops & Masterclasses


events@onlinedepartment.nl